Eén op de 4 jongeren is binnen 4 jaar na het behalen van het rijbewijs betrokken bij een verkeersongeval. Daarom is de praktijkopleiding van Autorijschool Erno Peters er op gericht om nieuwe rijbewijsbezitters zelfstandiger en beter voorbereid aan het verkeer te laten deelnemen. Daarom wordt tijdens de rijopleiding veelvuldig aandacht besteed aan de onderdelen waarop je tijdens het examen wordt getoetst.
Rijden op navigatie
Tijdens het examen moet je een deel (ca. 10 minuten) "zelfstandig" route rijden. Dit doe je dus aan de hand van het navigatiesysteem van de auto. De examinator zal je een adres opgeven, waar jij met behulp van de navigatie naartoe moet rijden. De rest van het examen zal worden gereden op aanwijzingen van de examinator.
Mocht je de uiteindelijke eindbestemming via de navigatie niet weten te bereiken, dan is er nog niets aan de hand. Het gaat erom, dat je laat zien dat je zelfstandig verantwoorde keuzes kunt maken in het verkeer.
Zelfstandige uitvoering bijzondere manoeuvres
De examinator laat je tijdens het examen 2 bijzondere manoeuvres uitvoeren. In totaal zijn er een 10-tal bijzondere manoeuvres:
- hellingproef
- keren door middel van de halve draai
- keren door middels van 3 keer steken
- parkeren vooruit in een vak
- parkeren achteruit in een vak
- parkeren vooruit in een schuin vak
- fileparkeren achteruit
- fileparkeren vooruit
- 20 meter in een rechte lijn achteruit rijden
- bocht achteruit
Het kan bijvoorbeeld zijn, dat de examinator je vraagt om in een straat een veilige mogelijkheid te kiezen om te keren (de omkeeropdracht) of te parkeren (de parkeeropdracht). Jij bepaalt dan zelf wanneer, waar en hoe jij dit doet, natuurlijk rekening houdend met veiligheid en doorstroming.
Wat verder nog van belang is richting het praktijkexamen:
Evaluatie van een verkeerssituatie
Nadat zich een bepaalde verkeerssituatie heeft voorgedaan, kan de examinator je vragen stellen om een beter beeld te krijgen hoe jij de situatie hebt aangepakt. Hiermee is niet gezegd, dat de door jou gemaakte keuze(s) niet goed is geweest. Het bespreken van een verkeerssituatie wordt alleen tijdens de Tussentijdse Toets gedaan, dus niet tijdens het examen.
Gezondheidsverklaring
Voordat het praktijkexamen aangevraagd kan worden, moet je via Mijn.CBR.nl een gezondheidsverklaring invullen. Doe dit wel tijdig, want de verklaring kan bij het CBR een bepaalde doorlooptijd hebben.
Invulling "zelfreflectie"
Voor het examen vul je het "zelfreflectie"-formulier in. Deze vragenlijst geef je aan het begin van het examen af aan de examinator. De examinator bekijkt de ingevulde vragenlijst pas ná de examenuitslag. Het kan voor jou een hulpmiddel zijn om je sterktes en zwaktes in het verkeer beter in beeld te krijgen.
Naast bovengenoemde onderdelen wordt er tijdens de rijlessen én het examen ook gelet op "Het Nieuwe Rijden". Hiermee wordt bedoeld, dat je in staat bent om op een milieubewuste wijze auto te rijden. Dit is goed voor het milieu, alsook voor jouw portemonnee. Tijdens de rijlessen wordt aan alle bovenstaande onderwerpen geruime aandacht besteed.
Rijden op navigatie
Tijdens het examen moet je een deel (ca. 10 minuten) "zelfstandig" route rijden. Dit doe je dus aan de hand van het navigatiesysteem van de auto. De examinator zal je een adres opgeven, waar jij met behulp van de navigatie naartoe moet rijden. De rest van het examen zal worden gereden op aanwijzingen van de examinator.
Mocht je de uiteindelijke eindbestemming via de navigatie niet weten te bereiken, dan is er nog niets aan de hand. Het gaat erom, dat je laat zien dat je zelfstandig verantwoorde keuzes kunt maken in het verkeer.
Zelfstandige uitvoering bijzondere manoeuvres
De examinator laat je tijdens het examen 2 bijzondere manoeuvres uitvoeren. In totaal zijn er een 10-tal bijzondere manoeuvres:
- hellingproef
- keren door middel van de halve draai
- keren door middels van 3 keer steken
- parkeren vooruit in een vak
- parkeren achteruit in een vak
- parkeren vooruit in een schuin vak
- fileparkeren achteruit
- fileparkeren vooruit
- 20 meter in een rechte lijn achteruit rijden
- bocht achteruit
Het kan bijvoorbeeld zijn, dat de examinator je vraagt om in een straat een veilige mogelijkheid te kiezen om te keren (de omkeeropdracht) of te parkeren (de parkeeropdracht). Jij bepaalt dan zelf wanneer, waar en hoe jij dit doet, natuurlijk rekening houdend met veiligheid en doorstroming.
Wat verder nog van belang is richting het praktijkexamen:
Evaluatie van een verkeerssituatie
Nadat zich een bepaalde verkeerssituatie heeft voorgedaan, kan de examinator je vragen stellen om een beter beeld te krijgen hoe jij de situatie hebt aangepakt. Hiermee is niet gezegd, dat de door jou gemaakte keuze(s) niet goed is geweest. Het bespreken van een verkeerssituatie wordt alleen tijdens de Tussentijdse Toets gedaan, dus niet tijdens het examen.
Gezondheidsverklaring
Voordat het praktijkexamen aangevraagd kan worden, moet je via Mijn.CBR.nl een gezondheidsverklaring invullen. Doe dit wel tijdig, want de verklaring kan bij het CBR een bepaalde doorlooptijd hebben.
Invulling "zelfreflectie"
Voor het examen vul je het "zelfreflectie"-formulier in. Deze vragenlijst geef je aan het begin van het examen af aan de examinator. De examinator bekijkt de ingevulde vragenlijst pas ná de examenuitslag. Het kan voor jou een hulpmiddel zijn om je sterktes en zwaktes in het verkeer beter in beeld te krijgen.
Naast bovengenoemde onderdelen wordt er tijdens de rijlessen én het examen ook gelet op "Het Nieuwe Rijden". Hiermee wordt bedoeld, dat je in staat bent om op een milieubewuste wijze auto te rijden. Dit is goed voor het milieu, alsook voor jouw portemonnee. Tijdens de rijlessen wordt aan alle bovenstaande onderwerpen geruime aandacht besteed.